طراحی روشنایی فضای داخلی، فضای خارجی و نمای ساختمان با DIALux evo
مدت زمان: | 5 ساعت و 50 دقیقه |
سطح: | پیشرفته |
مدرس: | مهندس سمانه شریفیان |
نام فایل: | DSS1835 |
مهندس سمانه شریفیان
شرح دوره
امروزه با رواج رایانه در محاسبات مهندسی و علوم بسیاری از کارهای تجاری و فنی، با استفاده از نرم افزار های رایانه ای انجام میشود. طراحی روشنایی نیز از این قافله عقب نمانده و نرم افزار های گوناگونی جهت انجام محاسبات روشنایی به وجود آمده است.
یکی از این نرم افزار ها DIALux evo میباشد. این نرم افزار در حقیقت نسخه جدید و دگرگون شده، بهینه سازی شده DIALux X معمولی است. یکی از تفاوت های DIALux evo و DIALux معمولی خروجی گرافیکی با کیفیت بالاتر و همچنین امکان طراحی روشنایی درونی و بیرونی بصورت یکجا و کامل است. در این آموزش با تعریف یک پروژه که شامل یک ساختمان 4 طبقه اداری است به معرفی بخش های مختلف DIALux evo که طراحی روشنایی و نور پردازی فضای درونی، فضای بیرونی و نمای ساختمان را در بر میگیرد آشنا میشویم.
کدام مخاطب به این آموزش نیاز دارد؟
مهندسین طراح برق سازمان نظام مهندسی ساختمان
مجریان روشنایی فضاهای مختلف
علاقه مندان به طراحی و اجرای تاسیسات روشنایی
شروع کار و معرفی پنجره های مربوط به تعریف پروژه شامل |
◄ چگونگی طراحی روشنایی درونی و بیرونی بصورت یکجا |
◄ وارد کردن فایل اتوکد در پروژه |
◄ طراحی روشنایی خیابان |
معرفی پنجره اصلی نرم افزار و منو های آن شامل |
◄ چکونگی طراحی ساختمان و اجزاء تشکیل دهنده |
◄ وارد کردن چراغ ها در پروژه |
◄ چگونگی تعیین سطوح محاسبات در پروژه |
◄ گرفتن خروجی گرافیکی از پروژه |
◄ گزارش گیری و مستند سازی |
طراحی یک ساختمان چهار طبقه شامل |
◄ طراحی پلان ساختمان که در این قسمت به دو طریق با استفاده از خطوط مرجع و با استفاده از ابزار های کمکی در نرم افزار طراحی را تکمیل می نماییم |
◄ قرار دادن در و پنجره ساختمان و تغییر ابعاد و اندازه و فرم و پروفیل مربوط به این المان ها |
◄ قرار دادن ستون در اتاق و معرفی ابزار های دیگری که در قسمت استاندارد المان ها قرار گرفته اتد همانند سکو و سطوح شیب دار |
◄ افزودن اشیاء و المان ها به اتاق. در این قسمت از آموزش با معرفی سربرگ Furniture and objects با جانمایی و انتخاب المان های مربوط به فضای داخلی، فضای بیرونی، اداری و ماکت و حتی المان هایی که بعنوان ادوات راهنمایی و رانندگی در خیابان قرار دارند آشنا میشویم. |
◄ وارد کردن رنگ و بافت به اتاق ها و المان های پروژه. در این قسمت از آموزش با معرفی سربرگ های مختلف با انواع گزینه ها از جمله رنگ معمولی با رنگ بصورت براق و ایجاد بافت بصورت شیشه و تعیین ضریب انعکاس رنگ، میزان براق بودن و … آشنا میشویم. با توجه به کامل نبودن تکسچرهای نرم افزارها و از جهت ایجاد طراح های بهتر و نتیجه دقیق نحوه انتخاب، وارد کردن تکسچرهای بیشتر را در این بخش آموزش میدهیم. |
◄ ایجاد قاب عکس و انتخاب تصویر مناسب و جانمایی آن |
چیدمان چراغ ها |
◄ بعد از طراحی هر اتاق نوبت به چیدمان چراغ های اتاق میرسیم. در ابتدا به معرفی چند پلاگین از شرکت های سازنده مختلف می پردازیم. سپس با معرفی انواع سربرگ ها که در منوی light وجود دارد. طراحی را تکمیل می کنیم. |
◄ ایجاد آرایه چهارگوش برای جانمایی چراغ ها (چیدن چراغ ها بصورت چند ردیف و چند ستون) |
◄ چیدن چراغ ها در اتاق های چند ضلعی |
◄ چیدن چراغ ها بصورت دایره |
◄ چیدن چراغ ها در امتداد یک خط فرضی |
◄ چیدن چراغ ها بصورت تکی |
◄ قرار دادن چراغ های دیواری |
ایجاد محیط ارزیابی |
◄ در طراحی روشنایی هر فضا نیاز به یک شدت روشنایی استاندارد داریم. |
◄ بعنوان مقال شدت روشنایی یک کلاس درس با روشنایی یک پارکینگ متفاوت است. |
◄ دو راه برای ارزیابی شدت روشنایی مورد نیاز وجود دارد. |
◄ در این قسمت از آموزش با توجه محیط کاربری که فضای اداری است. توضیحات جامعی با استفاده از بانک اطلاعاتی نرم افزار و معرفی تک تک گزینه ها برای انتخاب دقیق محیط ارزیابی در اختیار شما قرار می گیرد. |
انجام محاسبات روشنایی |
◄ در این قسمت با معرفی سطوح کار با توجه به محیط ارزیابی که برای هر فضا تعیین نموده ایم اطلاعات و گزارش فنی دقیقی را ارائه میدهیم |
ایجاد طبقات تیپ (یکدست) |
◄ در این قسمت از آموزش طراحی طبقات یکدست و یکسان با توجه به تعریف پروژه ارائه می گردد. |
ایجاد طبقات متفاوت |
◄ چگونگی طراحی یک طبقه متفاوت از دیگر طبقات با در نظر گرفتن ابعاد و شکل آن میپردازیم. |
نحوه پاک کردن طبقات |
◄ طراحی روشنایی نمای ساختمان |
◄ طراحی فضای بیرونی ساختمان |
◄ در این قسمت از آموزش با طراحی فضای بیرونی ساختمان، طراحی باغچه، فضای پیاده رو (جدول کنار پیاده رو)، سنگ فرش و تکسچرهای مناسب طراحی فضای بیرونی و طراحی روشنایی بیرونی را تکمیل نماییم. |