جهت مشاوره برای خرید: 09376460416
انتخاب صفحه

چرا باید در آزمون نظام مهندسی برق شرکت کنیم ؟

به نام خدا عرض سلام و احترام دارم خدمت شما مخاطبین عزیز گروه آموزشی مهندس برتر
من محسن انتظاری هستم مدرس دوره جامع آمادگی آزمون نظام مهندسی برق ساختمان

هدف از این آموزش این هست که ما قصد داشتیم یک دوره کوتاه مدت با اثر بخشی بالا جهت کمک به افرادی که قصد موفقیت در آزمون نظام مهندسی رو دارند برگزار کنیم.

من شخصا با این موضوع که داوطلبین آزمون رو درگیر تعداد زیادی کتاب کمک آموزشی کنیم مخالف هستم. دلیل این مخالفت هم واضح است چرا که آزمون نظام مهندسی بصورت کتاب باز برگزار می شه و منابع این آزمون هم کاملا مشخص هستند.

بنابراین اگر ما بخواهیم در آزمون نظام مهندسی موفق باشیم بالاترین اولویت این هست که در کنار تسلط بر منابع اصلی امکان استخراج پاسخ سوالات رو در جلسه آزمون از این منابع داشته باشیم.

بنابراین اینکه ما جهت آمادگی برای آزمون زمان زیادی رو صرف مطالعه کتاب های کمک آموزشی کنیم با توجه به اینکه عملا این کتاب ها در زمان آزمون به کار ما نخواهند اومد نمی تونه در اولویت اول باشه.

با توجه به بررسی های زیادی که ما بر روی آزمون های ادوار گذشته نظام مهندسی داشتیم به نتایج جالب توجهی رسیدیم که دقت در این نتایج می تونه استراتژی داوطلبین عزیز رو جهت آمادگی در این آزمون تعیین کنه.

دقت بفرمایید که شرط قبولی در آزمون نظام مهندسی برق چه بخش نظارت و چه بخش طراحی رسیدن به درصد 50 هست و در واقع هیچ رقابتی در این آزمون ها وجود نداره و بنابراین پاسخگویی به حداکثر سوالات و رسیدن به بالاترین درصد ممکن جهت کنار زدن رقبا اهمیتی نخواهد داشت.

در بررسی هایی که ما بر روی آزمون های ادوار گذشته انجام دادیم در گام نخست امکان دسترسی به پاسخ در صورتی که به منبع اصلی مراجعه کنیم رو در سه سطح ساده، متوسط و سخت تقسیم بندی کردیم.

به این معنی که فرض کردیم ما به شکلی بتونیم به محلی از کتاب های منبع که پرسش درباره اون قسمت هست برسیم و حالا با ملاحضه اون بخش در سر جلسه قادر به پاسخگویی به سوال با چه سرعتی هستیم.

نتیجه ای که برای آزمون نظارت برق بدست اومد نشون می ده که ما در 53 درصد سولات با مراجعه به منبع به راحتی به پاسخ خواهیم رسید یعنی پاسخ سوال عینا در منبع وجود داره.

و همچنین در 17 درصد سوالات با مراجعه به منبع پاسخگویی به سوال کمی نیاز به تحلیل داره که ما اونها رو در سطح متوسط تقسیم بندی کردیم و همچنین 25 درصد سوالات آزمون به شکلی هست که حتی با مراجعه به منبع پاسخگویی به اونها دشوار خواهد بود و در نهایت حدود 5 درصد از سوالات آزمون رو نمی شه به کمک منابع اصلی پاسخ داد و برای پاسخگویی به اونها ما نیاز به اطلاعات عمومی خواهیم داشت.

اگر نتایج رو برای آزمون طراحی برق بررسی کنیم در آزمون های ادوار گذشته طراحی در 40 درصد سولات با مراجعه به منبع به راحتی به پاسخ خواهیم رسید یعنی پاسخ سوال عینا در منبع وجود داره و همچنین در 27 درصد سوالات با مراجعه به منبع پاسخگویی به سوال کمی نیاز به تحلیل داره که ما اونها رو در سطح متوسط تقسیم بندی کردیم

و همچنین 28 درصد سوالات آزمون به شکلی هست که حتی با مراجعه به منبع پاسخگویی به اونها دشوار خواهد بود و در نهایت حدود 5 درصد از سوالات آزمون رو نمی شه به کمک منابع اصلی پاسخ داد و برای پاسخگویی به اونها ما نیاز به اطلاعات عمومی خواهیم داشت.

خب دقت در این نتایج نشون می ده که اگر ما فقط به سراغ سوالاتی بریم که پاسخ اونها در منابع اصلی وجود داره و به راحتی و یا با کمی تحلیل قابل استخراج است در آزمون نظارت 70 و در آزمون طراحی به 67 درصد سوالات قادر به پاسخگویی هستیم یعنی اگر حتی به 8 سوال هم پاسخ غلط داده باشیم باز هم درصد بالای 50 رو خواهیم داشت و در آزمون قبول می شیم.

دقت داشته باشید که کلیه کتاب های کمک آموزشی قرار هست مارو برای سوالاتی آماده کنند که نمی تونیم با منبع اصلی به اونها پاسخ بدیم و یا نیاز به اطلاعات عمومی دارند.

یعنی در آزمون نظارت 30 و در آزمون طراحی 33 درصد سوالات. البته با توجه به ماهیت دشوار بودن این سوالات نمی شه امیدوار بود که با مطالعه فراوان هم حتی به نیمی از این سوالات پاسخ صحیح داده بشه.
البته مساله دیگه ای که وجود داره این هست که با وجود اینکه پاسخگویی به حدود 70 درصد سوالات آزمون به کمک منابع اصلی ساده و یا متوسط است اما آیا ما می تونیم به کمک صورت سوال و گزینه ها به محل منبع برسیم؟

ما در یک بررسی دیگه امکان رسیدن به محل پاسخ در منبع رو به کمک کتاب کلیدواژه بررسی کردیم. کتاب کلید واژه برق کلیه کلمات کلیدی در تمامی منابع آزمون برق رو بر اساس حرف اول کلمات مرتب کرده و به کمک اون می شه نام منبع و شماره صفحه ای که پاسخ در اونجا اومده رو پیدا کرد.
در این بررسی مشخص شد که بطور متوسط در آزمون های نظارت در 85 و در آزمون های طراحی در 70 درصد سوالات می توان به کمک کتاب کلید واژه به محل پاسخ رسید.

البته ممکن است برای یک کلمه کلیدی در کتاب کلید واژه فقط یک آدرس وجود داشته باشد و ما به راحتی به محل پاسخ برسیم و یا چند آدرس وجود داشته باشد که کار ما را برای رسیدن به محل پاسخ دشوار کند. البته انتخاب کلمه کلیدی مناسب از روی سوال هم نیاز به کمی تجربه خواهد داشت.

در نهایت ما برای سوالات آزمون های قبلی هر دو شاخصه امکان یافتن آدرس محل پاسخ با کتاب کلید واژه و همچنین امکان استخراج پاسخ صحیح از منبع اصلی رو با هم در نظر گرفتیم و بر این اساس هر یک از سوالات آزمون رو بر اساس میزان دشواری در 5 سطح تقسیم بندی کردیم.

یعنی سوالات ساده، نسبتا ساده، نسبتا سخت، سخت و خیلی سخت. به این ترتیب به این نتیجه رسیدیم که بطور متوسط در آزمون های نظارت برق 25 درصد سوالات ساده، 20 درصد سوالات نسبتا ساده، 27 درصد سوالات نسبتا سخت،22 درصد سوالات سخت و 6 درصد سوالات خیلی سخت هستند.

به این ترتیب اگر ما بتونیم در آزمون نظارت فقط به سوالات ساده، نسبتا ساده و نیمی از سوالات نسبتا سخت پاسخ بدیم حتی با فرض غلط زدن چند سوال باز هم در آزمون موفق خواهیم شد.

البته در آزمون طراحی برق شرایط کمی سخت تره در این آزمون بطور متوسط 9 درصد سوالات ساده، 28 درصد سوالات نسبتا ساده، 22 درصد سوالات نسبتا سخت،28 درصد سوالات سخت و 13 درصد سوالات خیلی سخت هستند. به این ترتیب جهت موفقیت در آزمون طراحی ما باید بتونیم به سوالات ساده، نسبتا ساده و تمامی سوالات نسبتا سخت پاسخ بدیم تا با فرض غلط زدن چند سوال باز هم بتونیم در آزمون موفق بشیم.

نتیجه ای که می شه از این بررسی ها بهش رسید این هست که:
-ما بایستی اولویت اصلی خودمون رو بر روی منابع اصلی آزمون بذاریم.
-سعی کنیم تبهر خودمون رو در تست زنی تا حد امکان بالا ببریم.
-باید روش استفاده موثر از کتاب کلید واژه رو جهت هرچه سریعتر رسیدن به منبع پاسخ رو فرا بگیریم.
-توانایی خودمون در غربالگری سوالات سخت و ساده از هم رو در جلسه آزمون تقویت کنیم.

سعی کنیم در جلسه آزمون به تمام سوالات ساده و نسبتا ساده آزمون پاسخ داده و تا حد نیاز به چند سوال نسبتا سخت هم پاسخ بدیم و تا زمانی که مجبور نشدیم زمان خودمون رو درگیر سوالات سخت و خیلی سخت نکنیم.
دقت بفرمایید که موارد اشاره شده یک استراتژی موثر و سریع جهت قبولی در آزمون هست و افراد با هوشی که زمان زیادی برای آمادگی در آزمون ندارند می تونن ازش استفاده کنند.

برای دریافت کامل ترین آموزش های حوزه نظام مهندسی برق و همچنین آزمون اون حتما سری به سایت ما بزنید. موفق و پیروز باشید.