جهت مشاوره برای خرید: 09376460416
انتخاب صفحه

تابلو برق موقت کارگاه ساختمانی

پس از نصب تابلو کنتور برق موقت، تابلو دیگری در داخل ساختمان جهت مصارف الکتریکی به نام تابلو برق موقت ساختمان نصب می شود، تمام تجهیزات الکتریکی تا پایان ساخت از این تابلو تغذیه می کنند، لذا جنس، وسایل حفاظتی مناسب، پیش بینی درست مصارف و نگهداری و مکان نصب این تابلو بسیار مهم است. در ساختمان های با متراژ بالا می توان علاوه بر تابلو برق موقت اصلی، از چندین تابلو برق موقت فرعی نیز استفاده نمود. تابلو برق موقت ساختمان باید دارای خصوصیات زبر باشد:

  1. تابلو می تواند از یک یا چند صفحه از جنس عایق، که جاذب رطوبت و خودسوز نباشد (فيبر الکتریکی)، تشکیل شده و با تمام فلزی باشد. در صورتی که بدنه تابلو فلزی باشد باید به سیستم اتصال زمین متصل شود و درب تابلو به بدنه همبند گردد. معمولا در ساختمان، از چوب، فرمیکا (پلاستیک فشرده) و غیره به دلیل عایق و ارزان قیمت بودن استفاده می شود که به دلیل خودسوز بودن مجاز نیست.

2. کایل خروجی کنتور برق موقت، یک کابل چهار رشته ای با سطح مقطع متناسب با آمپراژ کنتور است که وارد تابلو برق موقت ساختمان می شود.

3. لازم است در هر طبقه حداقل یک تابلوی برق موقت فرعی در نظر گرفته شود. توصیه می شود اگر در هر طبقه تعداد واحدها زیاد باشد، متناسب با تعداد واحدها تابلو برق موقت فرعی اضافه شود

4. تابلو برق موقت باید به وسیله محفظه هایی با درپوش قفل دار مسدود گردد و پیرامون آن، روی زمین یا کف، فرش و یا سکوی عایق ایجاد شود

5 چون درون تابلوهای موقت، امکان تعبیه کلیدهای کنترل روشنایی و پریزها وجود دارد، این کلیدها و پریز می توانند در هنگام قفل بودن تابلو در دسترس باقی بمانند. لذا بهتر است که تابلو برق موقت، دارای دو قسمت باشد که اگر درب تابلو بسته باشد دسترسی به پریزها و کلیدها وجود داشته باشد و کابل با سیم هایی که از آن برای مصارف مختلف استفاده می شود به وسیله درب له نشود، از این رو اگر درب یک تکه است، باید توجه شود که در زیر تابلوی فضایی برای عبور کابل تعبیه شده باشد تا سیم ها و کابل های خروجی آسیب نبیند .

6. تعداد پریزهای تکفاز و سه فاز بسته به کاربری در ساختمان تعیین می شوند، توصیه می شود که حداقل سه پریز تک فاز 16 آمپر، یک پریز سه فاز صنعتی 20 آمپر و یک مدار روشنایی 10 آمپر در تابلوی برق موفت ساختمان قرار داده شود. جهت دستگاه جوش و تجهیزات پرمصرف بهتر است به جای استفاده از ترمینال های داخل تابلو، از پریزهای صنعتی با قدرت تحمل مورد نیاز استفاده شود زیرا ترمینال ها جهت کاربری های نصب ثابت استفاده می شوند.

7. تابلو باید به یک کلید اصلی جداکننده فایل قطع و وصل زیر بار مجهز باشد. جریان نامی این کلید باید حداقل برابر جریان نامی کل تابلو یا مصرف كل تابلو باشد و جریان نامی ایستادگی کلید در برابر اتصال کوتاه نباید کمتر از جریان اتصال کوتاه احتمالی در محل نصب باشد بنابراین باید یک کلید صفر و یک با یک کلید گردان برای قطع و وصل تابلو برق موقت در نظر گرفته شود،

8. از آنجایی که کابل ورودی کنتور موقت به صورت انشعابی از یک مدار تغذیه می شود لذا تابلو برق موقت باید حاوی فیوز یا کلید خودکار اصلی باشد و به دلیل اینکه در ساختمان از کلید مینیاتوری جهت حفاظت استفاده می شود باید از یک فیوز سری بالادست که فیوز پشتیبان نامیده می شود، استفاده شود که مقدار آمپراژ آن نباید از مقادیر زیر بزرگتر باشد:

الف. اگر توان نامی قطع یک یا چند کلید مینیاتوری تا1/5کیلو آمپر باشد، 63آمپر

ب. اگر توان نامی قطع کلید مینیاتوری 3 کیلوآمپر یا بیشتر باشد، 100آمپر یادآوری: قدرت قطع کلیدهای مینیاتوری 6KA و  10KA میباشد.

  1. تابلو برق موقت باید دارای شیشه زمین و نول جداگانه باشد. این دو شینه با شمش مس با سطح مقطع مناسب هم مقطع با سیم PEN به هم متصل می شوند. در این حالت اتصال به شیشه ها باید با قطعه اتصال دهنده (کابلشو و وایرشو) انجام شود

10. اگر شینه های فاز ورودی داخل تابلو، محکم و ثابت نصب شده باشند، نیاز به عایق بندی ندارد ولی باید رنگ آمیزی شده باشند